lördag 14 april 2018

Grilla is på korven

Hej!

Det är april, det är vår, det är sol, det är långa promenader om kvällarna med hög norrskenschans, det är vår det är vår det är vår och det är hur lång kvar som helst till sommaren. Jag känner igen känslan från förra våren - man tror att november eller typ februari är årets längsta månad men så blir det aprilmaj och sen blir det aldrig juni. I studentvärlden är det det här som är den längsta tiden. Det är nu, när det blir färre och färre föreläsningar och obligatoriska moment och mer och mer självstudier som är den längsta tiden. Den här tiden tar aldrig slut. Det är ett enda tjockt moln av att sitta inne i böckerna och titta ut på det fina vädret, ett enda tjockt moln av att planera sin egen energi så att den räcker till allt, ett enda tjockt moln av att bortprioritera det som inte är riktigt lika viktigt. Det är jättestor skillnad mot höstterminen - den är kortare och allt går med full fart till man är ledig över jul 3 veckor och sedan har tenta. På vårterminen sluttar det långsamt, nedräkningen börjar tidigare och tentaperioden blir hur lång som helst. Juni kommer aldrig. Efter tentan förra året skrev jag:

 "Ni vet när man har kämpat mot samma mål så länge att man inte riktigt vet var livet är när man uppnått det? När man längtat så. länge. efter något att det känns oförtjänt när det väl händer? Räknat ner dagar. Minuter. Legat på golvet och räknat sekunder. Sedan är det här. Och allt känns som om jag borde väntat ännu längre, ännu ännu längre för att förtjäna det mer. Och eftersom det inte är lika skönt och bra som det hade kunnat vara, känns det meningslöst. Varför längtade jag så att det gjorde ont för det här? Varför väntade jag så att det gjorde ont för det här?"

och det speglar känslan ganska bra. Vi ligger på golvet och räknar sekunder när vi inte orkar mer, men vi vet ju att det är det här vi vill. Det är det här jag vill. Jag har bara en chans att bli bäst på leversjukdomar och lungfibros och KOL och den verkliga skillnaden mellan ett nefritiskt och ett nefrotiskt syndrom. Jag kommer aldrig någonsin igen ha möjlighet att läsa sjukdomsläran på heltid. Så det är bra. Det är kul. Vi är inte ensamma. Men fy fan vad vi räknar sekunder ibland - inte för att komma fram till en tid när tentan är över, utan för att komma fram till en tid när vi kan det här. När vi kan leversjukdomarna och KOL och skillnaden mellan nefritiskt och nefrotiskt. Dit räknar vi.

Vid sidan om studierna börjar det snart bli dags för spexföreställningar och SAGAVECKA, vilket ska bli skitkul. Och nästa helg kommer min älskade mormor äntligen upp hit, det ser jag framemot. Och efter en period med väldigt få barnvaktstillfällen har sådana börjat ramla in igen - om en timme ska jag vara hos en 3- och en 5-åring. Jag har haft min andra obduktion och nu hållit i en mänsklig hjärna två gånger. Och jag har gått med en i dansgrupp som dansar koreografier om söndagarna! Och i slutet på nästa vecka får vi se om det blir flytt till Luleå för de praktiska terminerna eller inte, spännandeee.

Påsken för två veckor sedan firades i Aspelund med kusinerna!


Glad Påsk! 

Förra fredagen hoppade jag i en tidsmaskin och blev 14 igen, bakade Taylor Swift-cupcakes hos en kompis. 

Reaktionen när någon nämner lakrits samtidigt som vi rusar genom sjukhuskorridorer för att inte komma sent till föreläsningen 8.15. 

Reaktionen när man är 5 minuter tidig och rastlös i föreläsningssalen. 

Var hos Ida och hade sydag! Vi sydde konstant mellan elva på förmiddagen och elva på kvällen, det var supermys och sjukt effektivt. Jag framställde dessa kökskuddar av gamla jeans och gardiner som nu pryder vår UNDERBARAAAA träsoffa (måste ha en sån sen när jag blir stor). 
Det är dock numera sådana här typer av lågupplösta screenshots från föreläsningar som fyller datorn - här hur man stadieindelar lymfom (cancer i immunförsvaret)

Podocyter ("celler med fötter") i njurarna - om de är platta läcker de mer än om de inte är det och då kissar man ut sina proteiner, inte braaa. 

Hur det ser ut när man tar en bit av tarmen från någon med glutenintolerans som ändå äter gluten - massa lila prickar = massa immunceller. Och en platt yta högst upp vill man ju inte - det är ju jätteoeffektivt om det är genom ytan man ska absorbera alla näringsämnen i tarmen, den ska vara veckaddddd och yteffektiv. 

En bild som illustrerar Hiatus Hernia vilket bokstavligen betyder utbuktning i hålet

Vad som skiljer Crohns sjukdom från ulcerös colit - att Crohns kan sätta sig på olika ställen genom hela mag-tarm-kanalen medan ulcerös colit endast drabbar tjocktarmen. 
Mm, mycket spännande. Nu ska jag börja packa ihop mig för att gå bort till barnen i Sofiehem, mycket taggad.

Kramkram,
J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar